Nagyon bosszantó tud lenni, amikor egy, amúgy egészen elfogadható modell összképét elrontja valami apróság. Lehet ez -még a laikusok számára is- égbekiáltó dolog, de lehet olyasmi is, amit csak az ábrázolandó típus jól ismerője vesz észre.
Bemutatok néhány ilyen bakit. Eredetileg nem szándékoztam a modellgyártó nevét feltüntetni, de aztán meggondoltam magam. Sem pozitív, sem negatív reklámot nem áll szándékomban közvetíteni, de sokak számára úgyis kiderül, hogy melyik a gyártó cég. Látjuk majd, hogy a legnevesebbek is képesek hibázni...
Ezek a felnik... Egyébként egészen jó kidolgozású a két Tesco gazdaságos modell. Gyufásdoboz méret, fém karosszéria, műanyag beltér. Ugyanezek megjelentek más színben és tűrhető felnikkel is. Kár értük!
A modellekkel semmi baj, de a színek...
Welly és Matchbox
Hongwell-Cararama
A Solido 1:18-as perece. Tudjuk be a későbbi tuningnak az egyedi fényezést, a rövidített lökhárítót, a nem igazán odaillő felnit. De az égbe tekintő szempillára azért már nincs semmi mentség!
Pótkerék. Sosem értettem, miért van rajta dísztárcsa...
A Sunnyside 1:18-as méretarányú modellje.
A Bburago is elkövette ugyanezt a hibát, ugyanebben a méretarányban.
Ha már ennél a modellnél tartunk, figyeljük meg a visszapillantó tükröt. Inkább ne lenne!
Valószínűleg az oválnál rendszeresített, az ajtó zsanérjából kinyúló tükröt próbálták ábrázolni. Bár ne tették volna...
És az ajtó nyílása. Ez is katasztrófa
Így is meg lehet ezt valósítani (Revell 1302 1:18)
Maradjunk egy pillanatra ennél a modellnél. A Volkswagenek történelmi jelentőségű típusváltása volt az 1300-as sorozat. Elhagyták az ún. "szekér", torziós futóművet és megpróbálkoztak a McPherson-féle felfüggesztéssel. Ennek következtében jelentősen nőtt a csomagtartó űrtartalma.
Véleményem szerint óriási hiba egy modellgyártótól, hogy az egyébként 1:18-as méretarányban már-már előírásszerű nyitható csomagérfedélről és a csomagtér belső ábrázolásról lemondtak.
De térjünk vissza a Bburagohoz. Az ajtó nyitószerkezetét leszámítva tökéletesnek mondható a belső tér. A modellgyártók típusai között nagyon ritka a karosszéria színére fényezett műszerfal. Érdemel ez a jármű egy piros pontot ezért a sok fekete mellé.
Újabb piros pont a tetőkárpitért, amit rögtön ellensúlyoz egy feketével a napellenző hiánya
Ennek az 1:24-es Maisto kabriónak is a műszerfal a gyenge pontja.
Sem a Minichamps, sem a delPrado nem tudott megbirkózni az 1:43-as 1303-as ablaktörlőjével
Már bemutattam a szinte tökéletesnek mondható 1:18-as ADAC mintájú Minichamps modellt. Sajnos ennek is van hibája, szerencsére nem látható. Hungarocell-papír-műanyag kombinációjú dobozban szállítják, teljes biztonságban vannak a könnyen törő antennák és egyéb apró alkatrészek.
Szerencsére a szállítást sértetlenül túlélte. Miután nem túl esztétikus a gyári doboza, szerettem volna a vitrinben elhelyezni. Ekkor jött a hiba: a négy, igen stabil rögtítő bak közül kettőt nem sikerült eltávolítani. Nagyon megtépték a gyárban a kis csavarokat, így csak roncsolás árán sikerült megszabadulni a tartóbakoktól. A bakok sérültek, de a modell (látható helyen) nem.
Az egyik csavar a bak maradékával már örökre az alváz oda nem illő tartozéka marad. A másik hátsó csavart sem sikerült nyom nélkül eltávolítani.
Ehhez csak annyi a hozzáfűznivalóm, hogy jelentős árengedményt sikerült a kereskedőből kicsikarni. Nem hatott meg az "ilyen nincs több, egyedi darab" szöveg.
(Ebben az írásomban elévülhetetlen segítséget kaptam a tatabányai bogarasok egyik meghatározó alakjától, I. Sanyi barátomtól. Ezúton köszönöm meg neki a támogatást.)