Szerencsére nagyon sok modellgyártó forgalmaz 1:43 méretarányú modelleket. Ebben a méretarányban már igen jól lehet ábrázolni a különböző évjáratok apró jellemzőit. A gyűjtők szerencséjére a gondos gyártók ezt meg is teszik. Az ennél kisebbek nemigen alkalmasak a finom részletek kidolgozására, és valamilyen okokból nagyobb méretarányban nem olyan széles a választék. (Az sem utolsó szempont, hogy a gyűjtők pénztárcáját is kevésbé apasztja a kisebb modell).
Szóval gondoltam egy nagyot és megpróbálom bemutatni a Bogár több, mint 50 éven keresztül tartó fejlődését - kizárólag 1:43-as méretarányú modelleken.
Óriási segítségemre lesz ebben a Magyar Bogarasok Bibliája, Nagy Gábor Attila "Volkswagen BOGÁR" című könyve. A modellek hátteréül e népszerű könyv lapjait használom a szerző szíves engedélyével. Néhány esetben egy másik könyv lapjain lesznek láthatók a kis járművek: Patrick Lesueur "Mythos - VW Käfer" a kiadvány címe.
Lássuk akkor a kezdeteket!
Idézet a könyvből: "Ferdinand Porsche 1941. január 17-én közzéteszi expozéját a német népautókról". Ezt természetesen tervek és prototípusok sora előzte meg. Íme egy 1934-es példány:
Katonatisztek nyúzták és tesztelték az első sorozatot. Ezek a gépek még csak nyomokban emlékeztettek a mai bogarakra: figyelemreméltó pl. a hátsó szélvédő hiánya, a hátrafelé nyíló ajtó. Mindenesetre léghűtéses boxer farmotor hajtotta őket, és ez a lényeg! Tudomásom szerint korabeli példány nem is maradt fenn, a wolfsburgi múzeumban is replika látható.
A véglegesnek tekinthető modelleket 1938-ban nagy parádé közepette mutatták be a nagyközönségnek.
Aztán jött a háború. A terveket módosították a fő alkatrészek felhasználásával és harci szekereket készítettek.
Schwimmwagen (kétéltű jármű)
Kübelwagen (igénytelen, robosztus, szögletes formájú terepjáró.)
Speciális felépítésű bogarak is készültek, amit később a posta használt
Nyitott, ma kabrionak nevezhető ponyvás tetejű és ajtajú bogarak is hadrendben voltak
A háború után újra beindult a sorozatgyártás. Egy elegáns kabrio 1949-ből:
1950 februárjában a 100.000. bogár is elkészült. A képen egy Faltdach perec látható.
1953-ban beindult a gyártás Brazíliában is. Nagy változás a megjelenésben: a perecablakot felváltja az ovális hátsó szélvédő. Június 3-án elkészül az 500.000. Bogár
A motorsportban is jeleskedett a Népautó: az 1954-es Monte Carlo Rally-n 386-os rajtszámmal indult egy Bogár.
1955: az egymilliomodik Bogár gördül le a gyártósorról. Jellemzi a piac érdeklődését, hogy két év múlva, 1957 decemberében már a kétmilliomodik példány készül el.
1958: új műszerfal és nagy hátsó ablak. 1959: 3.000.000. Bogár. Hihetetlen tempó és fejlődés!
1963: már hétmillió Bogár az utakon! Megjelenik a fém tolótető:
Folyt.köv.