HTML

Apró Volkswagenek

Léghűtéses Volkswagen modellek ismertetése

Bogártörténelem 1:43-ban - 1934 - 1963

2011.02.22. 21:20 BlackPsenior

Szerencsére nagyon sok modellgyártó forgalmaz 1:43 méretarányú modelleket. Ebben a méretarányban már igen jól lehet ábrázolni a különböző évjáratok apró jellemzőit. A gyűjtők szerencséjére a gondos gyártók ezt meg is teszik. Az ennél kisebbek nemigen alkalmasak a finom részletek kidolgozására, és valamilyen okokból nagyobb méretarányban nem olyan széles a választék. (Az sem utolsó szempont, hogy a gyűjtők pénztárcáját is kevésbé apasztja a kisebb modell).
Szóval gondoltam egy nagyot és megpróbálom bemutatni a Bogár több, mint 50 éven keresztül tartó fejlődését - kizárólag 1:43-as méretarányú modelleken.
Óriási segítségemre lesz ebben a Magyar Bogarasok Bibliája, Nagy Gábor Attila "Volkswagen BOGÁR" című könyve. A modellek hátteréül e népszerű könyv lapjait használom a szerző szíves engedélyével. Néhány esetben egy másik könyv lapjain lesznek láthatók a kis járművek: Patrick Lesueur "Mythos - VW Käfer" a kiadvány címe.

Lássuk akkor a kezdeteket!

Idézet a könyvből: "Ferdinand Porsche 1941. január 17-én közzéteszi expozéját a német népautókról". Ezt természetesen tervek és prototípusok sora előzte meg. Íme egy 1934-es példány:



Katonatisztek nyúzták és tesztelték az első sorozatot. Ezek a gépek még csak nyomokban emlékeztettek a mai bogarakra: figyelemreméltó pl. a hátsó szélvédő hiánya, a hátrafelé nyíló ajtó. Mindenesetre léghűtéses boxer farmotor hajtotta őket, és ez a lényeg! Tudomásom szerint korabeli példány nem is maradt fenn, a wolfsburgi múzeumban is replika látható.



A véglegesnek tekinthető modelleket 1938-ban nagy parádé közepette mutatták be a nagyközönségnek.



Aztán jött a háború. A terveket módosították a fő alkatrészek felhasználásával és harci szekereket készítettek.

Schwimmwagen (kétéltű jármű)



Kübelwagen (igénytelen, robosztus, szögletes formájú terepjáró.)



Speciális felépítésű bogarak is készültek, amit később a posta használt



Nyitott, ma kabrionak nevezhető ponyvás tetejű és ajtajú bogarak is hadrendben voltak



A háború után újra beindult a sorozatgyártás. Egy elegáns kabrio 1949-ből:



1950 februárjában a 100.000. bogár is elkészült. A képen egy Faltdach perec látható.



1953-ban beindult a gyártás Brazíliában is. Nagy változás a megjelenésben: a perecablakot felváltja az ovális hátsó szélvédő. Június 3-án elkészül az 500.000. Bogár



A motorsportban is jeleskedett a Népautó: az 1954-es Monte Carlo Rally-n 386-os rajtszámmal indult egy Bogár.



1955: az egymilliomodik Bogár gördül le a gyártósorról. Jellemzi a piac érdeklődését, hogy két év múlva, 1957 decemberében már a kétmilliomodik példány készül el.
1958: új műszerfal és nagy hátsó ablak. 1959: 3.000.000. Bogár. Hihetetlen tempó és fejlődés!

1963: már hétmillió Bogár az utakon! Megjelenik a fém tolótető:





Folyt.köv.




 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://picivw.blog.hu/api/trackback/id/tr892681731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása