Az alváz nem túl szembetűnő alkatrésze bármely járműnek, rója az a közutakat vagy sorakozzon a polcon.
A modellgyártók sem fektetnek túl nagy energiát az amúgy sem látható és az eredetivel nehezen összehasonlítható alkatrészre. (Valljuk be, van ebben némi ráció: egy jármű tulajdonosa a legritkább esetben vizsgálja a gépet alulnézetből. Ha mégis, akkor már baj van, és akkor nem a gyönyörködés a legfőbb szempont).
Egy modellnél tehát a lényeg, hogy az alváz tartsa a kerekeket és csavar vagy szegecs segítségével rögzítse a karosszériát. Legfontosabb feladata: hordozni a modellgyártó nevét-emblémáját, az ábrázolandó jármű típusát, esetleg évjáratát, a méretarányt.
Ezek a lényeges adatok ugyanis nagyobb biztonságban vannak a járművön, mint az elkallódásra hajlamos dobozon.
Lássunk egy ilyen elrettentő példát egy neves modellgyártótól: Norev 1:43 Schiebedach Bogár.
Érdekes, hogy más gyártók ennél kisebb méretben is képesek figyelemreméltót alkotni.
Viking 1:87, Hongwell 1:72, HighSpeed 1:ötvenvalahány
A gyufásdoboznyi méretű autók gyártói felvállalták, hogy inkább játékszereket, mint modelleket gyártanak, így kevés figyelmet fordítottak az alváz valósághű ábrázolására. Ugorjok is át őket.
Haladjunk nagyság szerint. Az előbb bemutatott modellek legnagyobbja is épphogy 6 cm, az alábbi 1:43-as Minichamps 9cm-es alváza már nagyon szépen kidolgozott. Külön alkatrész a sebváltó és a kipufogó.
Ugyanennek a gyártónak a DoKá-ja, hasonló méretarányban
A Hongwell 1:43-as utánfutós kabriója
A JadaToys 1:32-es versenygépe
Szintén JadaToys 1:24-nek nevezett Bogara (vevőre várva)
Maradjunk az 1:24-es méretaránynál.
A Maisto ezüst színű TopChop-ja alulnézetben
Ugyanennek a gyártónak a Bogara ugyanebben a méretarányban. Látszik, hogy nem ugyanazt az öntőformát használták.
A Weely 1:24-es kabriója
Nézzünk eggyel nagyobbakat.A Solido CocaCola Faltdachos Bogara 1:17-ben
A Sunnyside 1:18-as Bogara
A Bburago 1:18-as oválja
És végül egy T2. Schuco Safari 1:18