HTML

Apró Volkswagenek

Léghűtéses Volkswagen modellek ismertetése

Haszongépjárművek - 1. rész: T1

2011.04.01. 07:52 BlackPsenior

Ezúttal a http://www.vwbus.hu/ honlapon olvasható "VW Busz történelem" cikkeit illusztrálom a modelljeimmel. A honlap üzemeltetője szíves engedélyével idézem az írásokat.
Kezdjük hát a történelemórát a szerző, vwboxer szavaival!


"A világ legsikeresebb szállitó és szabadidőjárművének a története a második világháború idejéig nyúlik vissza."

"...A második világháború vége a népautónak is csaknem a véget jelentette, mivel nagy károk érték a szerelőcsarnokot, és egy beszorult bomba ha felrobban, a maradékot is eltüntette volna.
Azonban a tenni akarás csodákra volt képes, és elkezdődött a helyreállítás. Ehhez szállító járművek kellettek, olyanok, amik kis helyen is átférnek, és jól kormányozhatók.
...Az alkatrészek szállítására is szükség volt. Így a megmaradt alkatrészekből összeállítottak egy szállítójárművet, amit zsargonban Plattenwagen-nek neveztek."

Sorozatgyártásba természetesen nem került, a modellgyártók sem vették fel a választékukba. Egy könyvben talált korabeli fénykép alapján azt hiszem, ez érthető...



"...két évvel később egy volt holland borkereskedő látogatást tett a wolfsburgi gyárban. Ez a szállítójármű keltette a fel a figyelmét, és rajzolta meg a híres bully alapjait."

"Eredetileg a bogár alapjaiból kívántak kiindulni, azonban a kezdeti kudarcok után rájöttek, hogy egy strapabíróbb alvázra van szükség, mivel akárhogy erősítgették a bogár alvázát, az nem bírta a tartós terhelést. Ahogy az új létraalváz elkészült, ez már képes volt elviselni a terhelést, és a megerősített első futómű, valamint az átalakított hátsó futómű már képes volt akár 70 km/h sebességet is tartani tartós terhelésnél."



"Végül 1949 november 12-én mutatták be a nagyközönségnek a Transportert, és pár hónappal később március 8-án már bárki megvásárolhatta. A megjelenése nagy siker volt, erre maga a gyár sem számított, hiszen az akkoriban elszaporodó kisvállalkozások ideális munkaeszközt vehettek birtokba, és sokan alapozták megélhetésüket ezekre a járművekre."

Az első szériára még karosindexet szereltek.
 


Az eredetileg nagyméretű motorházajtót kisebbre cserélék, és kialakítottak egy másik, hátsó csomagtérajtót is.



A karosindex elhagyásával megjelennek a jellegzetes irányjelző lámpák a homlokfalon



A hátsó lámpa is módosul



A kétoldalra nyíló szekrényajtó ebben a járműben a valóságban egy léghűtéses boxermotor hajtotta szivattyút rejt. Sajnos a modellgyártó ezt nem ábrázolta...



Platós kivitel





"Nem sokkal később, de még az 50-es évek elején megjelent egy érdekes modell amit később úgy hívtak, hogy DOKA. A duplakabinos (DOKA) modellek története is hasonlóan kalandos, mint az eredeti modellé. Az ötvenes évek legelején egy virágárus a német Binz karosszériaépítő cégnél megrendelt egy átalakítást, hogy a munkásait is tudja szállítani, és ugyanakkor tudja használni platót is. A Binz rájött arra, hogy ez milyen kiváló ötlet, és 1953-tól elkezdte forgalmazni a dupla kabinos modelleket, melyekhez a platós modellt vette alapul, azt alakította át. A VW is felvette a hivatalos kínálatába ezt a modellt hiszen nem volt idegen a gyár számára az, hogy speciál karosszéria cégek egyedi modelleket építenek meglévő vw alapokra. 1958-ban átvették a modell gyártását, és ekkortól már hivatalosan is a modellpaletta része lett. Ekkoriban a módisításoknak köszönhetően már egy kiválóan használható univerzális jármű lett a Transporter, ami utat mutatott más gyártóknak, akik el is kezdték másolni a jól bevált receptet."

A gyűjteményemben sajnos (még) nincs T1 DoKa, így egy idegen képpel illusztrálom, hogy a modellgyártók is értékelik ezt a típust.




"A busz jellegzetessége volt az oldalajtó, amit szekrényajtónak - Barndoor-nak neveztek. Ez azonban a hatvanas évek vége fele egyre jobban megszigorodó biztonságtechnikai követelményeknek nem tett eleget, valamint sok helyet is igényelt a kinyitása, így a gyártás vége fele megjelent az ú.n. tolóajtó."



"Azonban hiába kapott erősebb motort, 12V-ot, bizony a 60-as évek végére kiöregedett a transporter. Formavilága stílust teremtett, hiszen sok vonat elején is látni a jellegzetes V formát, mint pl a németek híres V200-as vagy V180-as mozdonyain is. Szükség volt a váltásra, és kapóra jött, hogy a bogár is jelentős változásokon megy át, így a modellpalettát megújították, és ez alapjaiban átdolgozott új modellt hoztak ki 1968-ban.
Ha az előző modell volt a T1, akkor ez nem lehetett más, mint a T2 a német logika szerint."


folyt.köv.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://picivw.blog.hu/api/trackback/id/tr402790338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása