HTML

Apró Volkswagenek

Léghűtéses Volkswagen modellek ismertetése

Faller

2011.05.22. 16:27 BlackPsenior

Előre közlöm a tisztelt érdeklődőkkel, hogy ezúttal a szokásos tucatnyi képnél és mondatnál egy kicsit hosszabb lesz ez a fejezet. Nincs szívem kettévágni..

Megértem a türelmetleneket és fájó szívvel veszek tőlük búcsút. Ugyanakkor értékelem a kitartást és üdvözlöm a cikket végig olvasókat-nézőket.

Kezdjük hát a címben szereplő gyár rövid történetével. A német modellgyártó cég elsősorban vasútmodell-terepasztal kiegészítőket gyárt és forgalmaz: épületeket, hidakat, tereptárgyakat, figurákat.
Valamikor a 60-as évek elején jött az óriási ötletük: mi lenne, ha a terepasztalon a mozgó vonatok között az utakon az autók is mozognának... A HO méretarányhoz próbáltak kötött pályás közúti járműveket illeszteni. A méretarányt elegánsan és nagyvonalúan kezelték, így a kis járművek 1:87-nél valamivel nagyobbak. Ezért az apró hibáért kárpótolt viszont a nagyszerű látvány.
Készültek a úttesthez vasúti átjárók, sőt még járműszállító pőrekocsik is kapcsolódtak az utakhoz.
Sajnos kis hazánkban ezeket a készleteket nem lehetett megvásárolni. A nyomtatott katalógusok viszont eljutottak ide is, hogy fájdítsák a modellezők szívét.
Voltak persze szerencsések, akik különleges helyzetükből adódóan külföldön tanultak-éltek és hozzájutottak ezekhez a modellekhez. A kollégám is készített számomra néhány képet a saját készletéről, már mutattam is be ezekből.





A kicsit ütött-kopott Bogár közelebbről:





Ezek a korai készletek még váltakozó árammal működtek: az apró járművekbe volt beszerelve az egyenirányító szelénlapka. Ennek a megoldásnak köszönhetően az autók mindig előre tudtak haladni, a két párhuzamos pályán szimulálni lehetett a városi forgalmat is.
Később fejlődött és valamilyen szinten önállósodott a műfaj: már nem kizárólag terepasztal-kiegészítőnek, sokkal inkább autóversenypályának lehet őket tekinteni. (Ennek a versenypályának a nagyobb méretű, csehszlovák változata, az Auto Dráha nálunk is ismert és kapható volt. Manapság a Carrera termékei lapulnak a játékboltok polcain)
A versenypályán a hétköznapi autókat lassan felváltották a pályaautók, később a Forma1 és IndyCar gépek. Gyorsult a tempó is, fejlődtek az apró motorok. Néhány jármű esetében mágnes segíti a tapadást.

Óriási szerencsével sikerült az egyik árverési oldalon találnom egy eladó készletet. Gyanúsan olcsó volt, nem vártam sokat tőle. Amikor a korombeli eladónál megláttam a cuccot, elámultam. Nemcsak korához képest volt igen jó állapotban, hanem akár gyári újnak is elment volna, ha a doboza apró hibáitól eltekintünk.
Az eladó gyerekkorában kapta világjáró édesapjától, de nem igazán érdekelte a játék. Egyszer-kétszer összeállította, majd a padláson biztonságban és épségben, hiánytalanul vészelt át pár évtizedet. Még némi kiegészítő is járt hozzá: döntött kanyar, extra pályaelemek, körszámláló. Utóbbi soha nem került ki a dobozából, én voltam az első, aki kivette.




Nagyon sokféle pálya építhető a készletből, most egy érdekes variációt mutatok be.

Szép lenne, ha minden autópálya ilyen gyorsan épülne...



Rajtra készen egy Ferrari és egy Renault F1



A próbafutam
 





Talán csodálkozik az olvasó, hogy mit keresnek egy Volkswagen modellekkel foglalkozó blogban ilyen idegen márkák. Jogosan teszi. A vásárlás előtt reménykedtem, hogy sikerül szerezni egy-két bogarat vagy buszt, hiszen a régi választékban ezek szép számban szerepeltek.
Hát lehet is szerezni, leginkább német eladóktól. Sajnos nekem nem ér meg huszon-harmincezer pénzt egy négycentis autó, bármennyire is szép.
Talán már ismer az olvasó a többi írásom alapján, hogy nem hagyott nyugodni a dolog. Nézzük csak meg közelebbről az autókat:



A járművek karosszériája szerszám nélkül, egy mozdulattal könnyen levehető.



Nem létezik, hogy nem lehet bogarat faragni belőlük! Körülnéztem a polcokon, és naná, hogy találtam alkalmas példányt - különben ez az írás nem is született volna meg...
A Kinsmart hátrahúzós kis gépeinek a tengelytávja szerencsére megegyezik az F1-es autókéval.



Újabb szerencse, hogy ezeket a járműveket nem szegecs, hanem csavar tartja egyben, így könnyű szétszedni őket



Főleg a hátsó kerékíven kellett faragni egy keveset, hogy a széles és nagyméretű hátsó kerék kényelmesen elférjen. Egy picit szélesíteni is kellett a karosszériát, hogy szorosan simuljon az alvázhoz.



Itt már az úton a két Bogár





Közelebbről nézve egy picit zavaró lehet az áramszedő, de száguldozás közben ki törődik ilyen apróságokkal...



Lássuk az első köröket:





Néhány kép a pálya széléről:











Ezt látja az apró jármű vezetője. Figyelem: a film végén egy durva kicsúszás látható, kiskorúak és gyenge idegzetűek csak orvosi felügyelet mellett, saját felelősségükre tekintsék meg!



 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://picivw.blog.hu/api/trackback/id/tr562923937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DZ01 2011.06.30. 13:37:39

Gratulálok! Szép készlet, és nagyon jó lett az átalakítás! :)
süti beállítások módosítása